in

Se dit barn med skoleøjne

I det sidste år i børnehaven, sker der allerede en radikal ændring med barnet og meget af det er rettet mod de nye kompetencer, der skal til for at starte i skole.

Fra at være meget afhængig af de voksne, vil det kommende skolebarn være interesseret i at klare en del selv og klare opgaver på egen hånd. Dette kan eksempelvis være at hjælpe de mindre børn i børnehaven, hente ting til de voksne, dække bord eller andet. Man kan tydelig se, hvordan de store børn vokser med opgaven og bliver stolte, når de har udrettet nye ting. Dette giver også en ny status som den store i børnegruppen og det soler de sig gerne i. Det er om at nyde denne tid, da det slutter ret brat i skolen, hvor barnet nu bliver den mindste!

Livet derhjemme

Det er en god ide, at se på barnet med ”skoleøjne”; Kan barnet sidde stille i mere end 10 minutter og koncentrere sig om en bunden opgave? Det kan være et spil, en tegning eller en opgave, som I har bestemt. Hvordan reagerer barnet ved en given udfordring, giver det op, beder det om hjælp? Hvordan har barnet det med, at den voksne bestemmer?

I skolen er der mange bundne opgaver hver dag, og en del børn bliver overraskede over, at det er læreren, der bestemmer dagens program samt reglerne i klassen. Der er ingen tvivl om, at de børn der har nemmest ved en sådan forandring, er dem der har øvet disse færdigheder hjemme inden skolestart.

Hvad kan være godt at øve inden skolestarten:

  • Læs højt for barnet. Det giver et større ordforråd og en genkendelse af bogstavernes lyde og form (Download evt. App’en ”Bogstavernes lyde” hvor alle lydene gennemgåes. Eller ”Lolas Alfabettog-læringsapp til den første læsning” hvor børnene selv kan sidde og gætte på bogstaverne. I ”Bogstavleg”, er der muligheder for at lege med bogstaver……henvisning til Appstore
  • Start med at lære om de nære ting: Kig på skilte når I går tur: ”Hvad står der? Kan du genkende dette bogstav?” osv. Se på Danmarkskortet før verdenskortet og lær om de danske dyr før savannens dyr. Se på grøntsagerne og lær, hvad de hedder og evt. hvad de starter med.
  • Lad barnet lege med blyanter, farver, maling, sakse eller lave perleplader. Dette vil hjælpe barnet med at øve sig i at skrive, klippe efter en streg og øve finmotorikken.
  • Samtale ved middagsbordet eller andre steder, hvor barnet lærer at vente, mens andre taler og oplever, at der bliver lyttet til sin egen historie. Dette vil hjælpe barnet til at lytte til andre og forstå, at man skiftes til at få opmærksomhed og tage tur.
  • Spille spil, såsom Ludo, UNO, tallotteri, Kalaha eller andet, hvor I øver farver, at tælle og vente på tur. Gennemgå reglerne sammen og tal om, hvordan det er at vinde og tabe.

Vil I vide mere om, hvordan I kan styrke barnets kompetencer, så læs med under afsnittet ”Forældre”.

Det sociale liv

Det sociale liv fylder en del for barnet ved skolestarten. Ved en hurtig rundspørge i børnehaveklassen, vil de fleste børn fortælle, at frikvarteret og kammeraterne spiller en stor rolle i deres hverdagsliv. Det skyldes, at kammeratskabet er helt essentielt for det 5-6 årige barn.

Dit barns relationer til de andre børn i SFO’en og i klassen vil derfor fylde en del. Det kan være en udfordring at lære en hel flok nye børn at kende, men de voksne vil gøre meget ud af at skabe relationer på tværs ved at lave legegrupper, navnelege osv. Også i SFOen vil mange af aktiviteterne have til formål at børnene lærer hinanden at kende. Alligevel kræver det sit at byde ind, når de andre leger, at tage initiativ til at invitere andre, at kunne tackle et afslag osv. I kan tale med jeres barn om de situationer, det kan opleve og spørge ind til – og måske øve – hvad man kan sige og gøre.

For at kunne få kammerater i børnehaveklassen er det vigtigt, at kunne begå sig i en gruppe. Det kan I også støtte op om ved at: Lade barnet have kammerater med hjem og lege/overnatte, give barnet mulighed for at møde andre børn til sport, spejder eller andet, samt spille med børnene som beskrevet ovenfor.

What do you think?

Written by admin

Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Loading…

0