in

Hvordan reagerer børn på skolestart?

Det er en stor begivenhed for et barn at starte i skole, og du kan forvente mange reaktioner fra dit barn. Reaktionerne kan være både forståelige og overraskende for dig som forælder, og de kan være velkendte og helt nye reaktioner, som du ikke har set før hos dit barn. Det vigtigste er, at du som forælder er forberedt på, at dit barn reagerer på den omvæltning, det er at starte i skole.

Mange børn reagerer med det samme på opstarten i skolen. Andre reagerer først flere uger eller måneder efter, at de er startet op. Det er forskelligt fra barn til barn, hvordan og hvornår de reagerer, men det er altså ikke usædvanligt, at reaktionerne lader vente på sig. Oplevelserne skal fordøjes, og måske er der i begyndelse for meget at skulle rumme for det seksårige barn, til at det også kan overkomme at skulle reagere.

Klassens lærere og SFO-personalet vil sikkert gøre jer opmærksomme på, at de oplever nogle rolige og medvillige børn, mens I derhjemme måske oplever et helt anderledes barn, der reagerer voldsomt på selv de mindste ting. At have et barn, der starter i skole kan altså være en omvæltning for hele familien.

Reaktionerne kan være at dit barn:

Reaktioner på skolestart:

  • Vredesudbrud; Vreden kan være rettet mod familien, genstande eller andet. Nogle gange er den logisk, andre gange skal man gætte, hvad der sker!
  • Barnet er forurettet. Det kan mærkes ved, at alt synes galt, og barnet oplever, at verden er et meget uretfærdigt sted. Pludselig føler barnet, at alt bliver delt forkert, lillebror får mest ret og så videre.
  • Fortvivlelsesanfald hvor barnet, tilsyneladende, er meget ked af det uden egentlig grund eller pga. noget, der umiddelbart synes ubetydeligt.
  • Søvnforstyrrelse og mareridt; barnet kan reagere ved pludselig ikke at kunne sove om aftenen eller begynde at vågne om natten. Barnet kan også få mareridt.
  • Identitetskrise; Alle siger ”nej hvor er du stor” og alligevel kan barnet godt føle sig meget lille, når det står overfor alle de nye udfordringer.

Hvad kan man stille op som forældre?

  • Prøv at imødekomme barnet, selvom det er helt kropumuligt og hysterisk. Selvfølgelig er der grænser for, hvilken opførsel der skal tolereres, men husk det er en reaktion på alt det nye, barnet skal igennem.
  • Prøv at sætte tid af til at tale med barnet i en rolig stund. Tal om alt det nye der sker lige nu. Man kunne starte med at sætte sig ind i barnets situation: ”Hold da op, der sker godt nok meget for dig lige nu, må jeg høre lidt om det?” eller “Kan du fortælle om noget af alt det spændende, der sker?
  • Ro med ro med ro på. Det bliver ikke ved at være en ny situation og vupti så er alt tilbage ved det gamle – lige bortset fra, at nu har I et stort skolebarn med alle de op- og nedture der følger med dette!

Herunder har vi givet eksempler på forskellige reaktioner:

Afskeden om morgenen

Det er anden dag i skolen, og Mikkel skal til at køre afsted med sin mor til skolen. Mikkel er meget træt og sur, han har slet ikke lyst til at være væk fra sin mor i dag. Da de kommer frem til skolen, vil Mikkel ikke ud af bilen. Han holder fast i sit sæde, og til sidst er mor nødt til at hive ham ud af bilen på trods af mange protester. Da de kommer ind i klassen, bliver det ikke meget bedre. Mikkel holder så godt fast i mor, at hun må vriste sig fri og børnehaveklasselederen hjælper ved at tage ham på skødet. Da mor kommer ud i bilen er hun grædefærdig, det var ikke rart at aflevere sit barn på denne måde. Da hun kommer retur om eftermiddagen, er Mikkel dog rigtig glad, og næste dag sker afleveringen helt uden problemer.

Der er mange børn, der synes, det er en kæmpe omvæltning at skulle starte et helt nyt sted. Blandet med spænding og træthed vil I som forældre kunne opleve nogle ret voldsomme reaktioner på aflevering. Min erfaring er dog, at det hurtigt fortager sig. Som forældre må man samle sig og gøre afskeden forholdsvis kort. Det vil gavne både barnet og de voksne. Så kan man altid knibe en tåre, når man har forladt klasseværelset….

For at afhjælpe usikkerheden om, hvad der skal ske næste dag, kan I evt. gennemgå næste dags program sammen aftenen før. Hvad skal dagen starte med, hvilke fag skal de have, hvad skal der med i tasken, og hvornår bliver barnet hentet igen. HUSK at det er jeres ansvar, at penalhus, taske og tøj er i orden hver dag. Det er meget stressende for et nyt skolebarn, hvis disse ting ikke er på plads.

I klassen

Frida er gået ind i klassen og har fundet sin plads. Hun smiler, og det ser ud til, at alt er fint. Lidt efter tager hun sit penalhus frem og gør klar. De andre børn kommer også ind i klassen, og der bliver gjort klar til, at dagen skal starte. Herefter går forældrene ud, og børnehaveklasselederen går i gang. Pludselig kan børnehaveklasselederen se, at Frida lige så stille sidder og græder. Hun går ned og trøster hende, og det hjælper. Lidt efter er Frida med til at holde rundkreds i klassen uden problemer.

En børnehaveklasseleder vil altid være forberedt på, at nogle børn kan blive kede af det i klassen. Heldigvis plejer det at gå ret nemt med at trøste de pågældende børn. Som regel vil barnet komme på skødet eller få et lille klap på håret med ordene om, at det hele nok skal gå. Det forekommer meget sjældent, at et barn er ked af det i længere tid.

Virkeligheden banker på inden sengetid

Anna er lige startet i skole i går. Nu er endnu en dag gået, og hun skal i seng, klokken er 19.30. Men Anna er meget urolig. Hun vil ikke have børstet tænder eller have læst godnathistorie. Efter lidt tid overgiver hun sig dog og trisser i seng. Her taler hun lidt med sin far om alt det nye, der er sket i de sidste par dage. Hun spørger far, om hun også skal i skole i morgen? Far svarer, at ‘ja, det skal hun resten af ugen’. Anna er helt stille, og far kan se, at nu går virkeligheden op for det lille skolebarn. Det er altså hele tiden, man skal gå i skole, og børnehavetiden er slut! I løbet af natten kommer Anna ind til sin mor og fra, hun har haft et mareridt og kan ikke sove.

Det vil være typisk, at virkeligheden banker på efter et par dage i skolen. Det tager tid at vænne sig til alt det nye, og meget ofte vil barnet også give udtryk for at savne børnehaven og de gamle kammerater. Som forældre kan I lytte og forsøge at sætte jer ind i, hvordan det er for jeres barn lige nu. Prøv at slække lidt på kravene til barnet i denne periode, så barnet føler, at det har et ”helle” derhjemme, hvor det kan slappe af og lade op til de nye udfordringer.

Barnets voldsomme reaktioner

Silje har været i skole i et par uger nu. Hun trives tilsyneladende og fortæller også sine forældre om, hvad de oplever.  Fra børnehaveklasselederen får de at vide, at hun er glad og deltagende. Alligevel oplever de derhjemme nogle voldsomme reaktioner fra Silje. Om eftermiddagen kan hun pludselig blive rasende over små ting. Får hun et nej til at se fjernsyn kaster, hun sig på gulvet og græder og råber. Store beskyldninger som ”I elsker mig ikke mere” eller ”Alle hader mig” flyver gennem luften, og Silje er meget svært at trøste og få til at falde til ro.

Mange forældre oplever, at deres børn reagerer voldsomt på skolestart. Det er normale reaktioner på at være startet et nyt sted og få vendt op og ned på sin hverdag. Ofte fortæller børnehaveklasselederne, at børnene er afventende og meget opmærksomme på alt det, de ser og hører. De suger til sig af nye indtryk og forsøger at skabe overblik. Måske har de også svært ved at sige fra eller vil helst ikke komme i centrum. Det er mest trygt at holde sig lidt i baggrunden og observere de andre. Når børnene i løbet af dagen er så ”kontrollerede” og måske ikke helt tør være sig selv, er der behov for at få luft og reagere på alt det nye derhjemme. Her er rammerne trygge til at sige og gøre, hvad man har lyst til – og også reagere endnu mere, end man plejer.

Det kan være hårdt at være den tålmodige forældre, men det er meget sandsynligt at de voldsomme reaktioner og udbrud forsvinder i takt med tilvænningen til skolelivet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

What do you think?

Written by admin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Loading…

0